איך הטיפול הקבוצתי עובד?

אז מה בעצם קורה בחדר הטיפול הקבוצתי?

שני פסיכולוגים מקבלים את הילדים שמגיעים לחדר עם מעגל כסאות ואנחנו מתחילים לדבר. דיבור משוחרר, טבעי. לעיתים עם הכוונה ומובנות ולעיתים בלי. אנחנו יכולים לדבר על כל דבר בעולם. על מה שקורה בעולם, בבית הספר, על תחביבים, על דברים שהתרחשו בפגישה האחרונה, על המשחקים ששיחקנו ועל עוד הרבה דברים אחרים. לא כולם חייבים לדבר. יש כאלו, בעיקר בהתחלה, שמסתכלים, מרגישים, קולטים. זה בסדר וזה רצוי. מהר מאוד הילדים מבינים שלכל אחד יש את הקצב שלו ואין לחץ או דברים "שחייבים לעשות".

לאחר זמן מה אנחנו מתחילים לעבור למשחקים, היבט חשוב מאוד בתוך הפגישה הטיפולית. המשחקים משקפים בהצלחה רבה את ה"ג'ונגל" חברתי. לפעמים אנחנו משחקים כקבוצה ולפעמים, ברגע שארון המשחקים נפתח, הילדים צריכים להחליט איזה משחק הם רוצים ועם מי הם רוצים לשחק. כאן מגיעים לידי ביטוי שכלול המיומנויות החברתיות שכל כך חשובות בחיי היום-יום ויהפכו לכלי רב עוצמה בעתיד המבוגר של אותם ילדים. מיומנויות כמו פשרה, הבנת קודים חברתיים, אסרטיביות, עזרה לאחר, הבנת חוקי המשחק ועוד…

מה עושים הפסיכולוגים בחדר? במילה אחת: גשר. בכמה מילים: הם מתווכים, משקפים, מפרשים, משחקים, מרגיעים, מעוררים ובעצם עוזרים בבניית גשרים בין הילדים לבין עצמם ובשלב מאוחר יותר בין הילד לבין העולם החיצוני, שמחכה לו בחוץ.

בסיום כל פגישה אנחנו חוזרים למעגל שפתח אותה. מסכמים את הפגישה, מדברים קצת, מקשרים את החוט העובר מפגישה לפגישה, מעמידים מטרות קצרות וארוכות טווח לכל אחד מהילדים ומבטיחים להתראות בשבוע הבא.

ממש על קצה המזלג ניסינו להסביר על הגישה שלנו אבל כמו בחדר הטיפולים ומחוצה לו גם פה אין תחליף לתקשורת ישירה. נשמח לדבר אתכם כדי להסביר, להבין ולהתחיל מסע משותף. בעיקר, כדי לבדוק איך אנחנו "בחברותא" יכולים להכיר את הילד שלכם ולעזור לו להצליח.