מהו אוטיזם?

אוטיזם הוא מצב התפתחותי-נוירולוגי אשר שייך למשפחה של הפרעות בתקשורת. הוא אמנם שייך למשפחה שמכונה "הפרעה", אך למעשה מדובר על ספקטרום. כלומר, קשת של סימפטומים שכאשר מרביתם מופיעים יחד הם זכאים לשם אוטיזם. עם זאת, אם תיקחו 1000 ילדים עם אוטיזם תבחינו במנעד רחב מאוד של תצורות ואופני תפקוד. אתם תבחינו בילד אשר אינו יכול לדבר ולהביע את רצונו מצד אחד ובילד עם שפה וכושר ביטוי מעורר קנאה, תחביבים מפוארים והצטיינות בהרבה תחומים מהצד שני. שני הילדים הם אוטיסטים אבל במבט ראשון קווי הדמיון ביניהם אינם רבים.

הילד הראשון הוא אוטיסט בתפקוד נמוך בעוד השני הוא אוטיסט בתפקוד גבוה. הראשון יזדקק לתיווך בכל מסגרת בה ימצא והשני יהיה בכיתה רגילה, לעיתים גם ללא סייעת. מה בכל זאת משותף לשניהם ומדוע שניהם באמת אוטיסטים? לשניהם יש קושי בתקשורת חברתית עם הסביבה שבה הם נמצאים.

לפי ההגדרה, אוטיזם הוא מצב התפתחותי-נוירולוגי. כלומר, מדובר על מצב מולד אשר מוביל לנתיב התפתחות אשר שונה מההתפתחות הנורמטיבית של בני אותו הגיל. האוטיזם משפיע על שני תחומים עיקריים בתפקודו של הילד: קשיים בתקשורת החברתית-הדדית עם הסביבה ונטייה להתנהגות ותחומי עניין חזרתיים ולעיתים מצומצמים.

כיום, ה- 5 DSM (התנ"ך של האבחנות הפסיכיאטריות) מכנה את הקשת האוטיסטית בשם ASD (Autism Spectrum Disorder). כלולים בו אנשים עם מכלול קשיים, ביניהם נוקשות מחשבתית, קושי בחשיבה מופשטת (דמיון), תקשורת בלתי מילולית, שפה ועוד. האוטיזם כאמור מוגדר כרצף משום שלא תמצאו שני אוטיסטים אשר דומים אחד לשני, אלא כל אחד נמצא בנקודה שונה על הרצף ובעל מאפיינים הייחודים לו. כל המאפיינים המתוארים בהמשך יכולים לאפיין אוטיסט אחד, אך לא את האחר. יתכן שתזהו מאפיינים אשר מתאימים גם לאדם שאתם מכירים אשר אינו על הספקטרום האוטיסטי, אך אין סימפטום אחד בפני עצמו אשר יכול להעיד על אוטיזם.

אוטיסטים עשויים לדבוק בשגרה לעיתים כחבל הצלה. שינוי קל בשגרה יוכל לגרום למצוקה (מורה מחליפה, חוג שהתבטל, מעבר דירה וכו'). הם יכולים ליהנות מאינטראקציה, אך יתקשו ליזום אותה באופן אקטיבי עם האחר. לחלופין הם עשויים ליזום קשר, אך רק סביב תחומי העניין שלהם. הם יתקשו להבין שפה מורכבת עם אינטונציות משתנות, ציניות, סרקזם ובדיחות. לעיתים הם יבינו שמשהו מצחיק רק לאחר שהם יראו את צחוק האחר. רבים מהם חווים קושי בוויסות חושי – רגישים לריחות, צלילים, טעמים, מגע או לחלופין צורך רב וחיפוש אחר גריה מסוימת. בכך הם דומים לילדים עם הפרעת קשב וריכוז אך כמובן גם מאוד שונים מהם.

חלקם יהיו מופנמים ויוותרו על קשר עם האחר בהעדר שפה או תיווך מתאים, חלקם יגיבו בדיוק באופן הפוך ויעברו להתנהגויות קיצוניות של תסכול, כעס ולפעמים התקפי זעם מסיבות שלא תמיד ברורות לאחר. שתי ההתנהגויות נובעות מהעדר הבנה של המצב החברתי ושימוש באסטרטגיות מוגבלות הזמינות להם.

שכיחות האוטיזם באוכלוסייה נמצא מגמת עליה בשנים האחרונות ממספר סיבות שלחלקן עדיין אין הסבר מספק. בנים מאובחנים יותר מבנות. לשם קבלת אבחנה יש צורך באבחון של פסיכולוג (לרוב קליני או התפתחותי) ושל רופא (התפתחותי, נוירולוג או פסיכיאטר) ילד אשר מאובחן עם אוטיזם יכול לקבל הכרה בביטוח לאומי, וזכאי לקבלת זכויות, ביניהן קבלת קצבה חודשית קבועה. בנוסף, הוא זכאי לקבלת 3 טיפולים פרא-רפואיים בשבוע בסבסוד ניכר. בחברותא, אנו משתמשים רבות במעטפת טיפולית היכולה לכלול טיפול קבוצתי, טיפול פרטני והדרכת הורים ולכן הסבסוד יכול מאוד לעזור לתוכנית זאת.