שאלות ותשובות – טיפול קבוצתי

מהו טיפול קבוצתי, למי זה מתאים וכמה זמן הוא לוקח. אם עדיין לא מצאתם תשובות לשאלתכם, כתבו לנו כאן ונענה במהרה.

- מדוע קבוצה טיפולית? 

בשנים האחרונות ישנה הכרה הולכת וגוברת בעוצמתו של הטיפול הקבוצתי, עומקו ויעילותו, בפרט עבור ילדים ומתבגרים.
קשיים רגשיים של ילדים ומתבגרים מתבטאים כמעט תמיד במישור החברתי. בטיפול פרטני, הילד יספר על קשייו דרך דיבור או משחק. בטיפול הקבוצתי, הילד אינו צריך לספר על קשייו הרגשיים, אלא הוא חווה את תחושותיו באופן טבעי במרחב הטיפולי, דרך האינטראקציות והדינמיקה הנוצרת ונחווית בין חברי הקבוצה.

- אז למה לא טיפול פרטני?

שאלה מצוינת. אין בעצם למה לא שניהם יכולים להיות מאוד יעילים בהתאם לקשיי הילד. ובכל זאת… בטיפול פרטני המטופל מגיע ומדבר "על". בטיפול קבוצתי המטופל יחד עם חברים לקבוצה חווים "את". כלומר, הטיפול הקבוצתי הוא טיפול בשידור חי, בעוד שהטיפול הפרטני מנסה לגשר בין זמנים ומרחבים שונים ומשם לעזור לילד. טיפול פרטני יכול להיות מאוד יעיל בנקודת זמן מסוימת בעוד שטיפול קבוצתי יכול להיות מאוד יעיל בנקודת זמן אחרת.

- כמה זמן צריך להיות בטיפול קבוצתי? 

גם כאן לתשובה יש שני חלקים. כל טיפול מסתיים כאשר מושגות המטרות הטיפוליות שלשמם הגיע המטופל. כל טיפול דינאמי מסתיים כאשר יש הבנה של ה"כוחות" שמופעלים על האדם ויש יכולת מעשית לבחור בחירות רחבות יותר ואף לשנות כוחות אלו ולכתוב סיפור חדש על חיינו. גם הטיפול הקבוצתי מסתיים כאשר מושגות המטרות הטיפוליות. החדשות הטובות הן שטיפול קבוצתי הוא מהיר יותר להשגת מטרות אלו בשל האופי הייחודי שלו של עבודה ב"כאן ועכשיו".

- ומה עם סודיות? כמה הילד שלי שמור בקבוצה?

קבוצה טיפולית אכן יכולה לעורר חששות באשר לפרטיות שכן זה לא רק מטפל מול מטופל. אבל… אנחנו יכולים להעיד מניסיוננו הרב על עובדה מרתקת: החיבור הנדיר שנוצר בקבוצה בין חבריה יוצר קשר אמיץ וחזק ומהווה מעגל של אמון ותמיכה בין המשתתפים. יש התוויה ברורה של שמירת סודיות אבל המשתתפים לרוב לא נזקקים לה ופשוט שומרים אחד על השני.

- למי הקבוצות מיועדות? 

ילדים ובני נוער החווים קושי במיומנויות חברתיות, המתמודדים עם הפרעת קשב וריכוז, קשיי וויסות, קשיים רגשיים (חרדה, דימוי עצמי, קבלת סמכות), אילמות סלקטיבית או לקויות תקשורת בתפקוד גבוה אשר פוגעים בתפקודם במישור החברתי.

- לאיזה גילים מיועדות הקבוצות?

הקבוצות בחברותא מיועדות לילדים ובני נוער בגילי בית ספר ומחולקות כך שבכל קבוצה גילים דומים (קבוצה תלת גילית).

- איך זה עובד? 

הטיפול הקבוצתי הייחודי ב"חברותא" הינו בעל שלושה מרכיבים המשולבים יחדיו: קבוצה טיפולית – ליווי והדרכה צמודה להורים – עבודה בית ספרית, מתוך אמונה בנחיצות השילוב בין שלושת הגורמים. השינוי וההעצמה המתרחשים בתוך הקבוצה מתורגמים לשינוי משמעותי גם מחוצה לה בעזרת עבודה והדרכה טיפולית להורים ותקשורת ודיאלוג מעמיק והדדי עם המערכת החינוכית בה נמצא הילד. שיטת הטיפול היא שילוב בין שיטות פסיכו-דינאמיות להתנהגותיות (נשמח להפנותכם לחומר נוסף).

- מי מנחה את הקבוצות הטיפוליות? 

הקבוצות מונחות על-ידי פסיכולוגים בעלי ניסיון רב בטיפול והנחיית קבוצות.

- איפה זה קורה?

מרכז "חברותא" נמצא ברחוב המלאכה 10 בבנימינה

- מי אנחנו? 

חברותא הינו מרכז פסיכולוגי- טיפולי ייחודי, בעל ניסיון רב ומעמיק של למעלה מעשור, השם במרכזו את השתלבותם של ילדים ומתבגרים במרקם החברתי. מלבד הטיפולים הקבוצתיים קיימים במרכז טיפולים פרטניים, הדרכות הורים ועוד. 

- מי מנהל את הקבוצות? 

יעד מידן – פסיכולוג קליני בכיר. מנהל מרכז חברותא בעל ניסיון רב בטיפולים קבוצתיים, טיפול פרטני בנוער, זוגות, מבוגרים, הדרכות הורים ומערכות חינוכיות. מעביר סדנאות בהכשרת מנחים לטיפולים קבוצתיים לפי גישה אינטגרטיבית ייחודית פסיכודינאמית – התנהגותית.