למה טיפול קבוצתי?

 

"אם אדם אינו צועד בקצב של חבריו, אולי זה משום שהוא מקשיב להלמות תוף אחר, תנו לו לצעוד אל קצב המוסיקה שהוא שומע, רחוק או אחר ככל שיהיה"

הנרי דיוויד תורו

ילדים מגיעים לעולם עם קצבים מיוחדים, אחרים ושונים

שחר מגיע לחדר עם אבחנה של הפרעת קשב וריכוז. המורים טוענים כי הוא אינו מרוכז בכיתה ומרבה להפריע. ההורים מספרים שאמנם קשה לו בכיתה אבל בהפסקות הוא נראה הילד הכי שמח בעולם.  דנה מגיעה אחריו. היא שקטה וכמעט לא מדברת. הוריה מודאגים מהמופנמות שלה אבל מספרים על ילדה ששוקעת לתוך עולם דמיוני ומלא חיים בעזרת הספרים שלה. טל נכנס לאחר "שעות מסך" רבות בכל יום. אומרים עליו שהוא מכור למשחק רשת וכל חבריו וירטואליים.


הם אינם יודעים שהחברים האלו נורא חשובים לטל והוא והם מכירים אחד את השני באופן אינטימי, מרגש ומפתיע. לבסוף, מגיעה קרן עם היסטוריה של ילדה חסרת שקט שכל רעש קטן מתסכל אותה ומפריע לה. כולם חסרי סבלנות מולה אבל היא בעצם מלאת אהבה גם לאלו שכל הזמן מתעצבנים עליה. היא פשוט לא כך כך מבינה למה.

כל הילדים האלו מגיעים מעולמות שונים אך בחדר דווקא הדמיון מחבר ביניהם. כולם מגיעים לחדר הטיפולים בשל מה שמכונה "קשיים רגשיים" ואצל כולם הקשיים האלו יתבטאו בהקשר החברתי. והדבר הכי חשוב: למרות קשייהם, כולם בעלי כוחות מופלאים ומלאי חיים שעדיין לא קיבלו את הקרקע הראויה להם. קצת כמו מנגינה נפלאה שמחכה להיכתב ולהישמע, כך גם עולמם הפנימי מחכה ללחן המתאים.

העולם שאנחנו חיים בו הוא עולם חברתי. מהרגע שאנחנו מתחילים להיפרד רגשית מהורינו אנחנו נמצאים, חווים, מרגישים ופועלים בתוך קהילה חברתית. זה מתחיל מגיל צעיר במעון, בגן ילדים או אפילו בגינה הציבורית וממשיך לבית הספר, לחוגים, לתנועת נוער ולעוד הרבה מרחבים חברתיים משותפים. יכולותיו של הילד לשחק, לתקשר עם חבריו, לקיים מסוגלות חברתית ולהבין את הנורמות החברתיות בסביבתו מסתתות את אבני הפינה הראשונות שיחזיקו בעתיד משימות חשובות בהמשך חייו הבוגרים . במילים אחרות, משחק המחבואים והתופסת בילדות (וכן, היום גם משחק המחשב והווטסאפ, הסנאפצ'אט והפייסבוק) יהפכו בעתיד לזוגיות, משפחה, עבודה וקהילה.

"בחברותא" אנחנו מאמינים שהדרך הנכונה לעזור לילדים עם קשיים רגשיים אשר מובילים לקשיים חברתיים היא בטיפול בקשיים החברתיים עצמם או במילים אחרות: בחדר גדול, עם שני פסיכולוגים וילדים בני אותו גיל. אם בטיפול פרטני הילד מספר את קשייו למבוגר היחיד שנמצא בחדר, בטיפול הקבוצתי הוא אינו צריך "לספר", הוא "חווה" בשידור חי, באופן ישיר וחי ומול ילדים אחרים אבל בסביבה מתווכת, קטנה ואפשרית יותר.

הטיפול שלנו נולד מתוך חשיבה מקצועית ייחודית ומשלב גורמים דינמיים, קוגנטיביים והתנהגותיים ועם זאת גם אווירה משחקית, כיפית ובלתי אמצעית. הטיפול הקבוצתי הייחודי ב"חברותא" הינו בעל שלושה מרכיבים המשולבים יחדיו: קבוצה טיפולית – ליווי והדרכה צמודה להורים – עבודה בית ספרית, מתוך אמונה בנחיצות השילוב בין שלושת הגורמים. השינוי וההעצמה המתרחשים בתוך הקבוצה מתורגמים לשינוי משמעותי גם מחוצה לה, בעזרת עבודה והדרכה טיפולית להורים, ותקשורת ודיאלוג מעמיק והדדי עם המערכת החינוכית בה נמצא הילד. אופן הטיפול הוא שילוב בין שיטות פסיכו-דינאמיות להתנהגותיות.