מהו טיפול קבוצתי לילדים ולמתבגרים?


מה זה טיפול קבוצתי? מה קורה שם? מה זה קשור למיומנויות חברתיות?

בעצם הכל: עמידה בתור בדרך לברזייה, היכולת למשחק קלפים משותף, להבין מתי הזמן הנכון לדבר בשיעור, הקלדה בקבוצת ווטסאפ ועוד. מיומנויות חברתיות הן בעצם סדרה של יכולות בין אישיות ובתוך קבוצה שמאפשרות לנו להצליח בחברה בה אנחנו חיים. ננסה להבין אותן מעט דרך שלוש דוגמאות מחיי הקבוצה הטיפולית.

נורמות חברתיות אינן מבוססות על צדק אלא על הבנה של הסביבה בה אתה נמצא והיכולת לקבל את כלליה

בני, אדם ורועי משחקים קלפים. אדם ורועי נמצאים בטיפול הקבוצתי מספר חודשים והם מכירים את המשחק. בני נכנס לקבוצה לפני זמן קצר וזו הפעם הראשונה שהוא מצטרף. לאחר מספר דקות בני עוצר את המשחק: "ככה לא משחקים!". "מה זאת אומרת?" אדם ורועי מגיבים בהפתעה. "ככה לא משחקים!", חוזר בכעס בני, "צריך לחלק את הקלפים בצורה שונה". אדם ורועי מתחיל לגלות סימנים ראשונים של אובדן סבלנות. "בני, ככה אנחנו משחקים הרבה זמן ואתה רק הגעת". "אבל יש חוקים", בני מחזיר, "הוא שולף את רשימת החוקים הארוכה מתחתית המשחק, שם היא ישבה ללא שימוש ומקריא אותם בקול. המשחק מתפוצץ ואדם ורועי מסרבים להמשיך לשחק: "אנחנו לא רוצים לשחק איתו, הוא מציק". אחד הפסיכולוגים לוקח את בני לצד ושואל לשלומו. בני מבולבל וזועם, לא מבין מה קרה. הוא מסביר לפסיכולוג: "יש חוקים וצריך לשחק לפי החוקים, הם טעו, אני צודק ואני לא מבין למה הם כועסים".

בהמשך הפגישה, הפסיכולוג הסביר לבני מהי בעצם ההתנהגות המתאימה באותו רגע. בני הקשיב ובשבועות הבאים יתאמן שוב ושוב על אותו המצב.  נורמות חברתיות מבוססות על החוקים היחסיים של הסביבה שבה אנחנו נמצאים. ייתכן כי בסביבה אחרת בני היה צודק ואילו אדם ורועי היו מבינים אותו ביתר קלות אבל בדוגמא זו, המצב היה שונה.

בסביבה חברתית, לאמפטיה והבנת האחר יש לעיתים יותר חשיבות מהאמת

הילדים יושבים במעגל קבוצתי ומדברים. תמיר מנסה לפנות אל דנה, הוא שוכח את שמה וכאשר הוא שואל את הילד שיושב לצדו: "תזכיר לי איך קוראים לילדה השמנה ממול". דנה, כמו כל הקבוצה, שומעת ומאוד נפגעת. הילדים כועסים על תמיר והוא משיב: "אבל מה הבעיה? דנה גם יודעת שהיא שמנה".

התגובה של תמיר יכולה לעורר בנו כעס או צחקוק נבוך וברור לנו כי זו התנהגות אינה מותאמת ופוגעת אבל מעניין לציין כי תמיר באמת לא ניסה לפגוע בדנה. למרבה התמיהה, תמיר שואל משהו נכון והגיוני: מדוע אי אפשר לציין את המובן מאליו כאשר פונים לאחר? נסו להסביר זאת לעצמכם ותגלו כי ההסבר מורכב יותר ממה שחשבתם. אחת התשובות הפשוטות תהיינה שאנחנו לא תמיד אומרים את מה שאנחנו חושבים כדי לא לפגוע באחר. בקבוצה נסביר את האמירה הזו בדרכים מגוונות: נסביר אותה במילותינו ונראה לילד את התגובה, ההרגשה והבעת הפנים של הילדה הנפגעת ו…. נחזור על כך שוב ושוב בהמשך הקבוצה.

נחמדות, אדיבות וטוב לב חשובים ליכולת חברתית, אקטיביות וכוונה חשובים לעיתים יותר

יעל היא באמת ילדה נהדרת. היא נדיבה וטובת לב. היא גם מבינה היטב את הכללים החברתיים בכל סביבה בה היא נמצאת. עם זאת, בקבוצה כמו מחוצה לה, פעמים רבות היא תישאר לבד ללא שותף למשחק. אחת הדרכים להבחין בסיבות לכך היא ברגע שמעגל הדיבור מתפזר והילדים פונים לארון המשחקים. במשך זמן קצר אבל מכריע נקבעות בריתות אסטרטגיות, החלטות משותפות והילדים מתפזרים למשחקים המשותפים. יעל נשארת מאחור, מתביישת מעט, איטית מעט ומחכה להזמנה. פעמים רבות ההזמנה אינה מגיעה. יעל מפספסת את הרכבת.

גם ילדים אחרים, כמו יעל, יחששו לגשת לאחרים ולהפעיל יוזמה. זה יכול לקרות מביישנות, איטיות, התנסויות שליליות בעברה או גורמים אחרים. התוצאה תהיה מחסור בהזדמנויות חברתיות שיכולים היו לשפר את מצבם

יעל תמיר ובני הן דוגמאות לילדים שיכולתם להבין נורמות חברתיות לוקה בחסר. ילדים יחוו קושי במיומנויות חברתיות מסיבות שונות: חלקם יסבלו מרקע "אורגני" – בעיות קשב וריכוז, קשיים בוויסות, לקויות למידה, קשיי תקשורת ועוד. חלקם ייפגעו בגלל התנסויות לא טובות בעברם – אינטראקציות שליליות עם החברה, דחייה חברתית, חוסר דומיננטיות במשפחה, אירוע בעברם ועוד. אצל רבים זה יהיה שילוב של שני הגורמים יחדיו שיגרום ל"מעגל קסמים": ככל שילדים יחווו עוד ועוד התנסויות שליליות, הימנעות או דחייה, הם "יילמדו"  להמשיך להימנע או לחזק את אותה התנהגות לא מותאמת. עם זאת,  שילובים של התנסויות מיטיבות, עם סביבה קטנה ותומכת אשר מסבירה, משקפת ומתאמנת במצבים חברתיים שונים יביאו לשיפור ניכר של מצבם החברתי.

זה מה שקבוצה עושה, היא "לוקחת" את היכולות, היתרונות ואת הקשיים והחסרונות של הילדים ומעבירה אותם למגרש היחיד שרלוונטי עבורם – המגרש הבין אישי. הילדים יתאמנו עם הילדים האחרים, יטפלו עם ובילדים האחרים, יתמכו וישתנו ביחד.

והמטפלים? הם יהיו שם: לתווך, לפרש, לשקף, להציע אלטרנטיביות. הם יהיו הרחם שבתוכו הכל מתפתח, הבית שיכיל את כולם. הם ישתדלו (לא תמיד זה קל…) להיות שם בדיוק במרחק הדרוש: קרוב מספיק ורחוק מספיק. קצת ובדיוק כמו ההורים.

 

טיפול קבוצתי לילדים ומתבגרים