על מיתוסים ואוטיזם

 

קבוצה, חברותא, 2019. ילדים בני 10-12.

אדם: "אני רוצה להגיד לכם משהו, עשיתי אבחון ואני אוטיסט".
קבוצה: "אבל.. אתה ממש לא נראה ככה… אנחנו מכירים אותך, אתה… אדם".
אדם: "אני עדיין אדם… ואני אוטיסט".
קבוצה: "אז מה זה אומר?".

– השמות בדויים (אבל לא מקריים) כדי לשמור על הפרטיות.

 

עשר טעויות נפוצות בקשר לאוטיסטים

טעות: אוטיסטים לא מרגישים רגשות כמו עצב, שמחה או קנאה.
אמת: אוטיסטים מרגישים מנעד רחב (לעיתים מאוד!) של רגשות אך מתקשים לעיתים לבטא אותם דרך שימוש בשפה מדויקת. אין זה מבטל את הרגש ואף לעיתים הופך אותו לעוצמתי יותר. הסבר מדויק, מכיל ומשקף מהאחר גורם להם להיות מובנים יותר לאחרים ואף לעצמם!

טעות: לאוטיסטים יש פגיעה שכלית
אמת: פעמים רבות, אוטיסטים יכולים להיות בעלי יכולות יוצאי-דופן בתחומים מסוימים (נגינה, קריאה, זכרון ועוד). דווקא אופיים של האוטיסטים יכול לאפשר מיקוד קיצוני בהיבט אחד של חוויה ולהעצים את השפעתו (ראו את גרטה טונברג). בכל אופן, אין מתאם בין אוטיזם לפגיעה שכלית.

טעות: אוטיסטים לא מעוניינים בעולם חברתי ותקשורת בין אישית
אמת: אוטיסטים לעיתים קרובות חשים בדידות רבה ומייחלים לקשר משמעותי עם האחר. בשל קשיים בתקשורת הבין אישית הם לעיתים נראים מנותקים, לא מעוניינים ולעיתים גם מתנגדים אך יש כמיהה רבה לחברים משמעותיים. כאשר הם יצליחו ליצור עולם חברותי הם יהיו מסופקים ומאושרים (שוב שלום גרטה…).

טעות: אוטיזם נגרם בשל בעיה בהורות בכלל וקושי עם האם בפרט.
אמת: בעבר, אכן אמהות הואשמו באוטיזם של ילדם ואף התבססה תיאוריה שזכתה לשם: "הנחת האמא הקרה" (בסרט: "טמפל גרנדין", סיפור אמיתי על אוטיסטית שהפכה לאחת מהנשים המשפיעות בעולם, יש דוגמא כזו). הנחה זו הופרכה לחלוטין וכיום ברור כי אוטיזם היא נטייה מולדת. אנו זוכים לראות הורים חמים ומסורים עוטפים את ילדיהם האוטיסטים ויוצרים להם עתיד טוב יותר.

טעות: כל האוטיסטים צריכים מערכות חינוך מיוחדות וקהילות סגורות.
אמת: שילוב של אוטיסטים רבים בכיתות רגילות (לעתים עם סייעת) עוזר להם רבות להשתלב במרחב הבין אישי ובעולם. היבט מפתיע: הילדים האחרים נתרמים רבות משילוב זה (אנו רואים זאת בטיפולים הקבוצתיים אשר בהם האוטיסטים משולבים עם ילדים עם קשיים אחרים בהצלחה לשני הצדדים). עם זאת, יש אוטיסטים שיצטרכו כיתות קטנות ומותאמות או בתי ספר מיוחדים.

טעות: כל האוטיסטים סובלים מתפקוד ירוד ויכולת נמוכה.
אמת: אוטיזם הוא ספקטרום. כלומר: ראיתם מאה אנשים עם אוטיזם? ראיתם מאה אנשים שונים אחד מהשני. אמנם, כולם ייאבקו בצורה זאת או אחרת עם קשיים תקשורתיים ובין אישיים אך השונות ביניהם תהיה אדירה: חלקם יהיו עם תפקוד נמוך ויצטרכו עזרה מסיבית מהסביבה כל חייהם וחלקם יפתחו חיים מלאי משמעות בקהילה ויהיו בעלי מקצוע נחשק, זוגיות וחברים.

טעות: אוטיזם זה מחלה ואפשר להירפא ממנה בדרכים שונות
אמת: אוטיזם אינו מחלה אלא מבניות ביולוגית אשר משפיעה על המוח והאישיות של האדם ומעצבת אותו ואת חייו ולכן, האדם והאוטיזם הם היינו הך ולא ניתנים להפרדה אחד מהשני.

טעות: אז למעשה אי אפשר לטפל באוטיזם.
אמת: לא מדויק. נכון, אין זו מחלה ולכן לא מרפאים אוטיזם אלא (כמו בכל טיפול) מטפלים באדם דרך מבט מלא על כוחותיו וקשייו. מטבע הדברים, הטיפול באדם עם האוטיזם יתמקד בתקשורת בין אישית, רמזים חברתיים והבנת העולם המורכב והשונה אשר נכפה עליו לחיות בתוכו. המטפל יבנה יחד עם המטופל גשר בין העולמות ויזמין אותו להיפגש בו יחדיו.

טעות: אוטיזם נגרם בגלל חיסונים
אמת: בקצרה: לא! בהרחבה: ממש לא!

טעות: מאוד קל להבחין באוטיזם, הם מוזרים ולא משתלבים.
אמת: נזכיר שוב את הספקטרום. יש אוטיסטים שייראו ויחוו שונים ויש אוטיסטים בינינו בעבודה, בחדר הכושר, באולם הקולנוע ובין מכרנו. יש כאלו אפילו מפורסמים ושיוצרים שינוי משמעותי בסביבה (אפשר עוד פעם אחת להזכיר אותה?).